Amazfit Band 7 smartwatch review - Betaalbare fitnesstracker met Alexa en nauwkeurigheidsgaten

Met spraakbesturing naar een unieke functie? De Amazfit Band 7 is een betaalbare fitness wearable met een groot AMOLED display, lange batterijduur en geïntegreerde Amazon Alexa. De fitnessband onthult wat nauwkeurige en ook wat minder nauwkeurige gezondheidsinformatie. Ontdek in onze review waar de afwijkingen het grootst zijn.
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

Naast de Bip-serie vertegenwoordigt de Amazfit Band 7 de meest betaalbare instap in de wereld van wearables van de fabrikant. De MSRP van de fabrikant bedraagt in Duitsland 49,99 euro (~$54). Visueel en qua technologie lijkt de fitnesstracker van de Chinese fabrikant sterk op de Huawei Band 7, en ook de concurrentie van Xiaomi is illustratief met deSmart Band 7.

Als belangrijke verandering ten opzichte van de voorganger probeert de Amazfit Band 7 nu kopers te imponeren met een aanzienlijk groter display. Volgens de fabrikant is het AMOLED-paneel 112% groter en biedt het een helderheid tot 500 nits. Het meet nu 1,47 inch en heeft een resolutie van 198 x 368 pixels. Hoewel functies als GPS en NFC niet worden ondersteund door de wearable, zou een batterijduur tot 28 dagen mogelijk zijn.

Amazfit Band 7
Beeldscherm
1.47 inch 9:16.7, 198 x 368 pixel 284 PPI, capacitive touchscreen , AMOLED, glimmend: ja, 60 Hz
Verbindingen
Sensoren: PPG biometric sensor, acceleration sensor, magnetic sensor
Netwerkmogelijkheden
Bluetooth 5.2
Batterij
232 mAh, Batterijduur: 672 h
Bijkomende functionaliteiten
USB cable, info material, smart band, Zepp OS, 12 Maanden Garantie, 120 Sport modes, heart rate measurement, sleep tracking, SpO2 measurement, ventilatorloos, waterdicht
Prijs
50 Euro

Koffer en uitrusting - Fitnesstracker met kleurrijke polsbandjes

Polsbandjes van de Amazfit Band 7
Polsbandjes van de Amazfit Band 7

De behuizing van de Amazfit Band 7 is gemaakt van polycarbonaat en kan worden gekocht in een zwarte of beige kleur. Daarnaast kun je de fitnesstracker individualiseren met vier verschillende kleuren polsbandjes (groen, blauw, roze en oranje). Volgens de fabrikant zou de TPU-polsband van 16 mm (~0,63 in) moeten passen op polsen met een omtrek van 166 tot 233 mm (6,5 - 9,2 in). Ondanks de betaalbare prijs zijn de kwaliteit en het vakmanschap zeer bevredigend. De sluiting van de polsband geeft een veiligere indruk dan die van de Xiaomi Smart Band 7, ook al lijkt het mechanisme erg op elkaar. Tijdens onze testperiode kwam de polsband van de Amazfit Band 7 niet onbedoeld los. De polsband kan worden vervangen, maar alleen in zijn geheel.

De behuizing is beschermd tegen stof en water volgens de ISO 22810:2010 norm met een specificatie van 5 ATM, waardoor de gebruiker de Amazfit Band 7 om zijn pols kan houden onder de douche of als hij gaat zwemmen. De Amazfit Band 7 bevat geen toetsen of een luidspreker, maar er is wel een microfoon ingebouwd in de onderrand van de behuizing.

Het 1,47-inch display van de Amazfit Band 7 is bedekt met gehard glas dat is voorzien van een anti-vingerafdruk coating. Bij dagelijks gebruik maakt deze indruk door het gemak waarmee het kan worden schoongemaakt, waardoor vette strepen nauwelijks opvallen. Verschillende sensoren voor hartslagmeting en SpO2-bewaking zijn aan de onderkant ondergebracht. Onder de sensoren bevinden zich de metalen pinnen voor het opladen van de Amazfit Band 7.

Instelling en bediening - Fitnessband met Alexa

Voordat de Amazfit Band 7 wordt uitgepakt, moet de gebruiker eerst de officiële Zepp-app uit de Play Store (vanaf Android 7.0) of App Store (iOS 12.0 en hoger) downloaden, omdat deze nodig is voor het installatieproces. Wij hebben de versie Android gebruikt, meestal met een Samsung Galaxy S23 Ultra. U moet zich ervan bewust zijn dat de omvang van de functies kan verschillen voor iOS en Android. Bij een Android smartphone heb je bijvoorbeeld alleen de mogelijkheid om afzonderlijke meldingen voor afzonderlijke apps te configureren.

Met de Zepp-app kunt u niet alleen de fitnesstacker instellen, maar ook systeemupdates leveren en dienen als centrale opslagplaats voor de weergave en analyse van gezondheids- en trainingsinformatie. Je kunt de menu's, activiteiten en widgets van de Amazfit Band 7 aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren. De opties omvatten individuele trilpatronen voor alarmen, meldingen of inkomende telefoongesprekken en hoe vaak de hartslag of SpO2-waarde worden gemeten. Er is ook een watch face store met meer dan 50 verschillende watch faces, maar je kunt er maar 8 personaliseren. Als u hier niets van uw gading vindt, kunt u ook uw eigen foto als achtergrond kiezen.

Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

De Amazfit Band 7 met zijn Zepp OS kan ook verbonden worden met apps van derden. Dat zijn onder meer Strava, Adidas Running of de gezondheidsapps van Apple Health en Google Fit. Op het gebied van fitnesstracking is de optie om apps op de Amazfit Band 7 te installeren via de eigen App Store van de fabrikant ook een zeldzaamheid.

De bediening gebeurt uitsluitend via veegbewegingen op het capacitieve aanraakscherm. Een veeg naar links of rechts roept de configureerbare widgets en meldingen op, en een veeg naar beneden opent de instellingen. Om het menu te openen, moet je omhoog vegen. Hoewel dit in het dagelijks gebruik betrouwbaar werkt, komt het relatief vaak voor dat we het gebaar meerdere keren moeten herhalen, omdat onze eerste veegbeweging niet wordt herkend. Op sommige momenten lijken de prestaties van de processor ook niet voldoende om de veranderingen tussen de gemiste meldingen of het startscherm soepel weer te geven.

Je kunt een polsbeweging gebruiken om het scherm te activeren. Hoewel daar twee reactiesnelheden voor zijn, zouden we het profiel "Normaal" al als gevoelig beschouwen. Je kunt de Amazfit Band 7 ook in stand-by modus zetten door je hand erop te leggen. Bij de Amazfit tracker moet de hand echter relatief lang op het display blijven, en dit werkt ook slechts sporadisch buiten het startscherm.

Telefoongesprekken en meldingen

Hoewel het met de Amazfit Band 7 niet mogelijk is om telefoongesprekken te voeren, omdat het ontbreekt aan een luidspreker die daarvoor nodig zou zijn, worden inkomende telefoongesprekken toch op het display getoond en kun je ze ook weigeren. Je kunt ze echter niet beantwoorden. Als er een oproep binnenkomt op de smartphone, gaat de fitnesstracker trillen, als je dat in de instellingen hebt geactiveerd. Anderzijds krijgen we in onze test geen inkomende spraakoproepen via Skype of WhatsApp te zien.

Tijdens onze testperiode geeft de Amazfit Band 7 betrouwbaar meldingen weer, zonder grotere vertragingen. De Amazfit wearable biedt geen antwoordfunctie, noch in de vorm van voorgedefinieerde teksten, noch kun je je eigen antwoorden maken. Gezien de mogelijkheden voor spraakopdrachten was een dicteerfunctie hier misschien ook mogelijk geweest, dus er is veel verspild potentieel in dit opzicht. Op dit moment worden veel Emoji's ondersteund, maar er zijn er nog enkele die worden vervangen door bloksymbolen. Je kunt in de Zepp-app instellen welke apps op het scherm kunnen worden weergegeven. Omdat de fitness wearable geen eigen dataverbinding kan maken, moet een verbonden eindapparaat altijd binnen Bluetooth-bereik blijven.

Voice Assistent

In tegenstelling tot deXiaomi Smart Band 7 of Huawei Band 7, is de Amazfit wearable in staat om een spraakassistent op te nemen, wat in het geval van de Band 7 Amazon Alexa is. Deze functie geeft de Amazit Band 7 een aantal intelligentere functies dan wat anders beschikbaar is in de concurrerende fitnesstrackers in dit prijssegment. Dankzij de integratie van Amazon Alexa kun je een alarm instellen of naar het weer vragen via een spraakopdracht, wat een echte bonus kan zijn in het dagelijks gebruik. Je kunt de spraakopdrachten echter niet starten vanuit de stand-by modus, maar alleen via de app-lijst of de snel toegankelijke apps. Om Alexa betrouwbaar te laten reageren op een spraakopdracht, moet de gebruiker spreken met zijn mond heel dicht bij de ingebouwde microfoon. Bovendien heeft de spraakassistent veel tijd nodig om te reageren.

Gezondheid en Fitness - Amazfit Band 7 met goede nauwkeurigheid

De gezondheids- en fitnessfuncties worden zowel op de wearable zelf als in de Zepp-app weergegeven. Hiervoor heb je echter minimaal een Zepp, Mi, Facebook of Google account nodig. Optioneel is synchronisatie met Apple Health en Google Fit mogelijk. Daarnaast kunt u met de Zepp-app uw fitnessgegevens exporteren via het menu-item "Gebruikersrechten oefenen".

Het aantal stappen dat de gebruiker heeft gezet wordt bepaald via een 3-assige gyroscoop en de verbruikte calorieën worden berekend uit alle activiteiten in combinatie met de persoonlijke gegevens. Deze laatste mogen echter alleen gebruikt worden ter oriëntatie. De biometrische gegevens worden optisch gemeten met het PPG-proces (fotoplethysmogram). Maar eerst moet je in de Zepp-app de constante monitoring van de hartslag, het stressniveau en de zuurstofverzadiging (SpO2) activeren. Je moet ook alarmen instellen voor bijvoorbeeld een abnormale hartslag en de vooraf in de Zepp-app ingestelde referentiewaarde.
Aangezien de Amazfit Band 7 geen eigen GPS-module bezit, wordt de locatie uitsluitend ontvangen van de aangesloten smartphone, dus als je die achterlaat, worden dienovereenkomstig ook de geodata van de route niet geregistreerd.

Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

Activiteiten Doelen

De Amazfit Band 7 informeert de gebruiker over de hartslag, stappen, stressniveau, zuurstofgehalte in het bloed en verbruikte calorieën, evenals de PAI-waarde, een persoonlijke indicator voor fysiologische activiteit. Je kunt ook de menstruatiecyclus registreren. Zowel de fitnesstracker als de Zepp-app bieden een overzicht van deze waarden. Met 120 sportmodi volgt de fitness wearable een aantal sportactiviteiten, waaronder ook enkele watersporten, dankzij de waterdichte behuizing. We moeten echter ook opmerken dat de waterstroom wat onbedoelde inputs kan opleveren tijdens bijvoorbeeld het douchen of handen wassen.

Hartslag, ritme en zuurstofverzadiging in het bloed

Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

Het geregistreerde aantal stappen dat de Amazfit Band 7 vaststelt, lijkt realistisch. De Amazfit wearable kan echter ook met een specifieke handbeweging worden misleid. De geïntegreerde hartslagmeter maakt een constante controle van de hartactiviteit in real-time mogelijk. Het stressniveau is gebaseerd op de hartslagvariabiliteit en wordt gerapporteerd op een schaal van 1 tot 100. Om de metingen van de bloedzuurstofsaturatie en de hartslag te evalueren, vergelijken we ze met de waarden van een Braun Pulse Oximeter 1 en een Polar H10 borstband als referentieapparaten.

In onze test werkt de continue SpO2-meting betrouwbaar. De zuurstofverzadiging in het bloed is een belangrijke indicator voor het zuurstofgehalte, dat hoog genoeg moet zijn om de spieren van voldoende energie te kunnen voorzien. Bij onze metingen vertoont de fitness wearable een maximale afwijking van 1% boven en onder de waarden van ons medisch gecertificeerde referentieapparaat. Amazfit merkt echter zelf op dat de SpO2-functie van de Band 7 niet bedoeld is voor diagnose en monitoring van fysiologische processen of andere medische doeleinden.

Voor onze hartslagmeting nemen we de Amazfit Band 7 ook mee op een fietstocht. Hoewel de fitnesstracker prestatiepieken nog steeds redelijk goed herkent met afwijkingen van ongeveer 4% tussen de waarden van de Amazfit Band 7 en onze referentieapparaten, zijn de meetverschillen vooral aan het begin en einde van onze training vrij groot. We meten hier afwijkingen tot 39 slagen per minuut. In totaal bedragen de verschillen tussen de fitnessband en de Polar H10 ongeveer 15% aan het einde van onze meetreeks. De hartslagmeting in rust van de fitness wearable is daarentegen veel nauwkeuriger met afwijkingen van ongeveer 3% (± 2 slagen per minuut).

Amazfit Band 7 hartslag
Amazfit Band 7 hartslag
Amazfit Band 7 hartslag
Amazfit Band 7 hartslag

Slaap volgen

Zoals deXiaomi Smart Band 7, houdt de Amazfit Band 7 ook de slaapfasen van lichte en diepe slaap, REM, of korte middagslaapjes bij en ook de kwaliteit van de ademhaling tijdens de slaap. In het algemeen herkent de fitness wearable de slaap- en waakfasen redelijk betrouwbaar, en de metingen tijdens de test lijken in principe plausibel. Zelfs kort opstaan tijdens de nacht wordt door de app 's ochtends betrouwbaar gerapporteerd, overeenkomstig onze persoonlijke waarnemingen. Het komt tijdens onze test echter ook voor dat het begin van de slaapfase pas met een aanzienlijke vertraging groter dan 2 uur wordt geregistreerd.

De fitnesstracker zelf toont een compact overzicht van de slaapgegevens, maar voor meer exacte details over de slaapfasen moet je in de app kijken. Helaas is er geen intelligent alarm dat het alarm kan instellen binnen een vooraf ingesteld tijdsbestek afhankelijk van de huidige slaapfase. Tegelijkertijd missen we ook meer gedetailleerde evaluatiemogelijkheden van de metingen, waarbij de slaapgegevens samen met alle gezondheidsgegevens zoals de zuurstofverzadiging in het bloed over een tijdas worden weergegeven.

Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

Training Opnames

Met een totaal van 120 activiteiten in 13 sportcategorieën biedt de Amazfit Band 7 veel trainingsmodi. Voor de sporten hardlopen, wandelen, crosstraining en roeien biedt de fitnesstracker automatische herkenningsmodi, maar dit werkte tijdens onze tests helemaal niet betrouwbaar. Door het ontbreken van een GPS-module kan de trainingsroute alleen via de aangesloten smartphone worden bepaald.
Tijdens een training geeft de Amazfit Band 7 de hartslag zowel als waarde als op een gekleurde schaal weer. Daarnaast geeft de fitness wearable de afstand, duur en snelheidsinformatie weer.

Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling
Amazfit Band 7 smartwatch beoordeling

Beeldscherm - Fitness wearable met AMOLED

Weergave van het sub-pixel raster
Weergave van het sub-pixel raster

De grootste visuele verandering van de fitnesstracker is te danken aan het AMOLED-scherm dat nu 1,47 inch in de diagonaal meet. De Amazfit Band 7 ondersteunt geen automatische helderheidsregeling, maar deze functie is (nog) niet gebruikelijk in dit prijssegment, en gebruikers van een Huawei Band 7 of Xiaomi Smart Band 7moeten de helderheid ook handmatig aanpassen. In de zomer kan de handmatige aanpassing soms wat omslachtig worden, omdat de maximale helderheid ons binnenshuis te fel lijkt. Hoewel de fitness wearable een automatische bedtijdfunctie biedt, die herkent wanneer de gebruiker naar bed moet, werkt deze functie alleen met een lange vertraging (>15 minuten). Evenzo kan een optionele, tijdgebonden nachtmodus het display automatisch dimmen in de nachtelijke uren.

Leesbaarheid van het AMOLED-display van de Amazfit Band 7 in de zon

De fabrikant specificeert een maximale helderheid van 500 nits, maar wij meten een aanzienlijk lagere helderheid van 378 cd/m². Hoewel het display van de fitnesstracker in onze test onder lenteachtige lichtomstandigheden nog steeds leesbaar is, is de leesbaarheid soms beperkt bij gebruik in direct zonlicht met de bijbehorende reflecties. Bovendien stellen we vast dat het display gebruik maakt van pulsbreedtemodulatie bij een constante 120 Hz voor de helderheidsregeling.

De "always-on display" functie van de Amazfit Band 7, die overbodig wordt door het af en toe optillen van de pols, is vergelijkbaar beperkt in functionaliteit als in andere fitnesstrackers in dit prijssegment. Geen van de door ons geteste trackers ondersteunt weergave van meldingen, wat niet echt logisch is gezien het grote display hier. Naast de permanente weergave kunt u in de menu's ook de duur van de displayverlichting instellen tussen 5 en 15 seconden.

Amazfit Band 7 in de zon
Amazfit Band 7 in de zon
Amazfit Band 7 in de schaduw
Amazfit Band 7 in de schaduw
Amazfit Band 7Xiaomi Smart Band 7 ProHuawei Band 7
Response Times
PWM Frequency
119.6
118.9
-1%
120.1
0%
Screen
37%
25%
Brightness middle
378
516
37%
472
25%
Black Level *
Totaal Gemiddelde (Programma / Instellingen)
18% / 18%
13% / 13%

* ... kleiner is beter

Screen Flickering / PWM (Pulse-Width Modulation)

Om de schermhelderheid te verlagen schakelen sommige laptops het backlight erg snel aan en uit. Dit gebeurt aan een dergelijk hoge frequentie dat het niet zichtbaar is voor het menselijk oog. Als de frequentie te laag is kunnen personen met gevoelige ogen geïrriteerd geraken, hoofdpijn krijgen en zelfs flickering waarnemen.
Screen flickering / PWM waargenomen 119.6 Hz

Het backlight van het scherm flikkert aan 119.6 Hz (hoogstwaarschijnlijk met PWM - Pulse-Width Modulation) .

De frequentie van 119.6 Hz is erg laag en kan dus aanleiding geven tot geïrriteerde ogen en hoofdpijn bij langer gebruik.

Ter vergelijking: 53 % van alle geteste toestellen maakten geen gebruik van PWM om de schermhelderheid te verlagen. Als het wel werd gebruikt, werd een gemiddelde van 17924 (minimum: 5 - maximum: 3846000) Hz waargenomen.

Prestaties en batterijduur - Amazfit Band 7 met een lange batterijduur

De werking van de Amazfit Band 7 verloopt grotendeels soepel. De fabrikant geeft geen informatie over de gebruikte chipset en opslag. Het sluiten van apps werkt meestal zonder lange vertragingen, net als het scrollen door de menu's. Van tijd tot tijd zien we echter nog wat kleine stotteringen die de werking vertragen.

Levensduur van de batterij

De geïntegreerde batterij biedt een capaciteit van 232 mAh. Volgens de fabrikant moet dit zorgen voor een batterijduur tot 12 dagen bij intensief gebruik. We laten ons testtoestel draaien met een constante Bluetooth-verbinding, continue hartslag- en bloedzuurstofmetingen en het monitoren van de slaap- en ademhalingsactiviteiten. Met dit alles bereiken we slechts een aanzienlijk lagere looptijd van minder dan een week.

Een bepalende factor voor de levensduur van de batterij is echter de always-on functie. Met een permanente weergave van de scherminhoud daalt het batterijniveau met ongeveer 35% per dag - afhankelijk van hoe vaak de vibratiemotor inkomende meldingen moet weergeven. Als we het zonder het permanente display stellen, verbruiken we ongeveer 15% van de batterijcapaciteit per dag.
Twee oplaadpinnen aan de onderkant van het display dienen als oplaadconnectoren. Het opladen duurt ongeveer twee uur.

Pro

+ lange levensduur van de batterij
+ goed AMOLED paneel
+ veel gezondheidsgegevens
+ stemcommando's...

Contra

- ... met een slechte uitvoering
- onnauwkeurigheden in de prestatie hartslag
- altijd aan functies geeft weinig voordeel

Verdict over de Amazfit Band 7

Het testen van de Amazfit Band 7. Testapparaat geleverd door Amazfit Duitsland.

Hoewel de Amazfit Band 7 in principe een goede fitnesstracker is, laat hij in het dagelijks gebruik een deel van zijn potentieel onbenut. Met de lange batterijduur en de vele functies presteert de Amazfit Band 7 op het niveau van de concurrenten in dit prijssegment, zonder echt iets meer te bieden. Hoewel hij in tegenstelling tot deHuawei Band 7, de wearable van Amazfit een spraakassistent kan bieden, vinden we dat de integratie van Amazon's Alexa te wensen overlaat. De lange reactietijden en het ontbreken van een optie om de spraakopdracht vanuit de stand-by modus te starten, zouden de meeste gebruikers in de richting van de klassieke bediening van de fitnesstracker moeten leiden. Elk extra voordeel ten opzichte van andere betaalbare wearables ontbreekt hier in de dagelijkse bediening. In de vergelijking met deXiaomi Smart Band 7missen we ook de responsfuncties bij een inkomende melding, zeker als je bedenkt dat de ingebouwde microfoon hier spraakinvoer mogelijk zou maken

Hoewel de Amazfit Band 7 veel dingen goed doet, zou het beter kunnen, als de fitnesstracker zijn potentieel volledig zou benutten.

Over het algemeen zijn fitnesstrackers geen medische apparaten en Amazfit benadrukt dit ook, maar de afwijkingen van de Amazfit Band 7 bij de metingen van sportactiviteiten zijn aanzienlijk hoger dan die van een Huawei Band 7. Potentiële kopers moeten rekening houden met deze nauwkeurigheidstekorten en ook met het donkere OLED-paneel. Hetzelfde geldt voor de zeer magere always-on display functie, waar we nog veel ruimte voor verbetering zien, omdat de weergegeven informatie te beperkt is. Om eerlijk te zijn moeten we echter ook vermelden dat geen van de concurrerende producten beter gebruik maakt van het always-on display.

Prijs en beschikbaarheid

De Amazfit Band 7 is in de VS verkrijgbaar voor $49,99 bij Amazfit rechtstreeks of bij verkopers zoals Amazon.

Transparency

The present review sample was made available to the author as a loan by the manufacturer or a shop for the purposes of review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review.

Pricecompare