Xiaomi Smart Band 7 review - Goede fitnessband met verspild potentieel & onzekerheden

Conclusie na 6 weken gebruik. De Smart Band 7 lijkt op het eerste gezicht erg op de Smart Band 6. Het AMOLED-display groeit echter aanzienlijk in de huidige generatie fitnesstrackers en heeft ook een always-on functie. De Xiaomi Mi Band 7 mist echter nog steeds een belangrijke functie voor sporters.
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Visueel is de Xiaomi Smart Band 7verschilt slechts weinig van zijn voorganger maar het display is zichtbaar groter. Naast het grotere 1,62-inch AMOLED-paneel voegt de Chinese fabrikant ook enkele nieuwe functies toe aan de nieuwste iteratie van de fitnesstracker - de meest voor de hand liggende is waarschijnlijk het always-on-display. Er zijn nu meer dan 110 sportmodi beschikbaar voor het opnemen van sportactiviteiten.

De Xiaomi Smart Band 7 is in Duitsland verkrijgbaar voor een adviesprijs van 59,99 euro. Voor een prijs van ongeveer 45 euro kan de fitnesstracker ook in de China-versie worden gekocht via importbedrijven, zoals bij onze verhuuraanbieder Trading Shenzhen.

Behuizing en kenmerken - Smart Band 7 met groter scherm

Xiaomi Mi Smart Band 7 is lichtgewicht en waterdicht

Met een gewicht van minder dan 14 gram is de Smart Band 7 zeer licht en comfortabel om de pols te dragen. De behuizing is beschermd tegen stof en water tot 5 ATM, dus gebruikers kunnen de fitnessarmband zonder aarzelen onder de douche gebruiken of ermee gaan zwemmen - theoretisch tot een diepte van 50 meter.

Net als de Xiaomi Smart Band 6bestaat ook de huidige versie van de fitnesstracker uit twee componenten: een displayunit en een siliconen polsband. Deze laatste heeft een goede bouwkwaliteit en is voldoende lang. De verstelbare lengte van de polsband is 160 tot 224 millimeter. Toch hadden we graag een wat stevigere sluiting gezien, want tijdens de testperiode gebeurde het regelmatig dat we met voorwerpen, zoals een tas, tegen de drukknop stootten en de polsband openging. Een soort dubbele sluiting zou hier beter zijn geweest.

Het grote OLED-paneel met een schermdiagonaal van ongeveer 4,1 cm vult het grootste deel van de display-eenheid. Helaas geeft de fabrikant geen informatie over het licht gebogen en geharde 2,5D glazen oppervlak. De sensoren voor het meten van gezondheidsgegevens en de metalen pinnen voor het opladen van de fitnesstracker bevinden zich aan de onderkant van de plastic behuizing

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Setup en bediening - Xiaomi fitness tracker met touch

Xiaomi Smart Band 7 met vele wijzerplaten

De Mi Fitness-app is niet absoluut noodzakelijk voor het instellen van de Smart Band 7. De voormalige Mi Fit-app, die onlangs werd omgedoopt tot Zepp Life, werkt ook soepel met de fitnesstracker en werd ook gebruikt in de test. Er zijn echter geen grote verschillen tussen de apps. In de test gebruikten we de Android versies, meestal met een Samsung Galaxy Z Fold3.

Het setup-proces is vrij snel, maar het kost wat tijd voor de individuele instellingen omdat veel functies af-fabriek zijn uitgeschakeld. Zonder het bijbehorende schuifje in de app te activeren, is de Smart Band 7 niet erg slim.

Er zijn ook verschillende watchfaces om uit te kiezen via het instellingenmenu, Xiaomi zelf spreekt van meer dan 110 stuks. Zes verschillende watchfaces zijn af-fabriek opgeslagen, en de weergegeven inhoud kan in sommige daarvan worden aangepast en verwisseld. Hetzelfde geldt voor de "aanklikbaarheid" van de watchfaces. Sommige leiden via klikken naar het bijbehorende submenu, maar vele niet.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Niet alleen kunnen de opgenomen gegevens worden bekeken via de Zepp Life en Mi Fitness applicatie, maar er kunnen ook verschillende instellingen worden gemaakt. De opties omvatten individuele trilpatronen voor alarmen, berichten of inkomende oproepen, de frequentie van de hartslagmeting, evenals een permanente SpO2-meting. Opgemerkt moet worden dat het scala aan functies verschilt tussen iOS en Android. Met een Android -smartphone is het onder meer mogelijk om meldingen voor afzonderlijke apps in te stellen. Gebruikers van een iPhone hebben deze keuze niet.

Voor de gezondheidsapps van Xiaomi: Zepp, Zepp Life en Mi Fitness is ten minste een Mi account nodig. Daarnaast is synchronisatie met Apple Health en Google Fit mogelijk. Exporteren van de fitnessgegevens is mogelijk met de Zepp app via het item "Gebruikersrechten uitoefenen".

Het toestel wordt bediend via het capacitieve aanraakscherm. Vegen naar links of rechts opent de configureerbare widgets, vegen naar beneden opent de meldingen en vegen naar boven opent de instellingen. Dit werkt betrouwbaar en goed in het dagelijks gebruik. De prestaties van de processor lijken echter niet voldoende te zijn om af en toe soepel te schakelen tussen gemiste berichten of homescreens. Een polsgebaar kan ook worden gebruikt om het scherm te activeren. Hiervoor zijn twee reactiesnelheden beschikbaar, waarbij we het profiel "Normaal" al veel te gevoelig vonden - dit kan vooral 's nachts erg vervelend zijn, dus werd in de test steeds een geplande periode gebruikt om de functie uit te schakelen. Er is ook een handgebaar beschikbaar om de Smart Band 7 op stand-by te zetten.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Telefonie en meldingen

Berichten worden niet altijd optimaal weergegeven

De Smart Band 7 heeft geen microfoon of luidspreker, dus inkomende oproepen worden alleen weergegeven, maar de gebruiker kan er niet op reageren. Als er een oproep binnenkomt op de smartphone, gaat de Smart Band 7 trillen, tenzij dit is uitgeschakeld in de instellingen. Oproepen via Skype of WhatsApp worden in onze test niet weergegeven.

De fitnesstracker geeft berichten zonder veel vertraging weer. Veel emoji's worden nu ondersteund, maar er zijn nog aangepaste die worden vervangen door bloksymbolen. Een zeer goede vernieuwing, die al via een update voor de voorganger was voorzien, is de antwoordmogelijkheid. Naast voorgedefinieerde teksten kunnen ook aangepaste antwoorden worden opgeslagen. Meldingen die zijn bevestigd, verdwijnen pas als een bericht is beantwoord - anders blijven ze permanent in de inbox staan.

Gezondheid en fitness - Xiaomi wearable met zuurstofmeting

Xiaomi Mi Smart Band 7 ook geschikt voor smalle polsen

Zoals verwacht van een fitnesstracker, gebruikt de Smart Band 7 een sensor met 6 assen (3-assige versnellingsmeter en 3-assige gyroscoop) om stappen te tellen en verbrande calorieën te berekenen van alle activiteiten in combinatie met persoonlijke gegevens. De gebruiker kan de meeste activiteits- en gezondheidsgegevens aflezen via het 1,62-inch OLED-paneel, zoals de meting van de hartslag en de zuurstofsaturatie in het bloed. De biometrische gegevens worden optisch gemeten met de PPG-methode (fotoplethysmografie). Daartoe is een overeenkomstige hartslagsensor geïnstalleerd.

Doelstellingen van de activiteit

De Smart Band 7 informeert de gebruiker over hartslag, stappen, stressniveau, bloedzuurstof en verbrande calorieën, en PAI, de persoonlijke fysiologische activiteitsindicator. De activiteitsdoelen van de Xiaomi Band omvatten ook trainingssessies. Alle dagelijkse doelen kunnen worden aangepast via de Zepp Life of zelfs Mi Fitness app.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Stappen, hartslag, hartritme en zuurstofverzadiging in het bloed

De geregistreerde stappen van de Xiaomi Band liggen binnen een realistisch bereik. Het apparaat dat we als vergelijkingstoestel in de test hebben gebruikt, de Galaxy Watch Active2 overtreft de waarden van de Smart Band 7 met ongeveer 10 tot 15 procent in genomen stappen, afhankelijk van het bewegingsprofiel. Het tweede vergelijkingsapparaat, de Xiaomi Watch S1 Active, evenaart de Smart Band 7 op een paar stappen na (< 5 procent). Alle drie de wearables kunnen echter met een gerichte handbeweging worden verschalkt. In principe lijkt de conservatievere meting van de Xiaomi Band ons iets dichter bij de werkelijkheid dan een Galaxy Watch, en worden de totale stappen minder overschat als gevolg van verkeerde invoer.

De continue meting van de zuurstofverzadiging in het bloed werkt betrouwbaar in de test. De zuurstofverzadiging van het bloed is een cruciale indicator van de zuurstofvoorziening en noodzakelijk voor de spieren om voldoende van energie te worden voorzien. Xiaomi zelf wijst er echter ook op dat de SpO₂-functie van de Smart Band 7 niet bedoeld is voor het diagnosticeren en monitoren van fysiologische processen of andere medische doeleinden. Alle gegevens zijn uitsluitend bedoeld voor persoonlijke referentie.

Voor de test van de voorganger hebben we de saturatie vergeleken met een medisch gecertificeerde pulsoximeter op hetzelfde tijdstip in beide gevallen. In de serie metingen op dat moment was de Smart Band 6 consequent de saturatie als te hoog ingeschat, met een minimum van 97 procent. De huidige Xiaomi Band laat nu een fluctuatiebereik zien van maximaal 91 procent

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
De Xiaomi Smart Band 7 detecteert slechts in beperkte mate hartslagschommelingen

De geïntegreerde hartslagmeter maakt een permanente controle van de hartactiviteit in real time mogelijk. Als alternatief kan ook een interval worden bepaald in de instellingen van de app, en zijn ook andere opties, zoals een hartslagwaarschuwing, beschikbaar. Het stressniveau is ook gebaseerd op de hartslagvariabiliteit en wordt aangegeven op een schaal van 1 tot 100.

Voor de hartslagmeting van de fitnesstracker gebruiken we de Watch S1 Active als referentieapparaat, dat in ons testverslag zeer vergelijkbare waarden behaalde als de Polar H 10 borstband. Tijdens onze run zijn zowel de gemiddelde hartslag als de piekwaarden van de Smart Band 7 iets lager dan die van de Xiaomi smartwatch. De gemeten gemiddelde hartslag is 7 slagen per minuut lager, en de maximale waarde is 18 slagen per minuut lager.

De dynamiek in de meetcurven komt zeer goed overeen, maar de waarden van de fitnesstracker zijn veel ingetogener. Korte rustfasen en sterke pulsstijgingen worden door de Smart Band 7 slechts in beperkte mate gedetecteerd. Hetzelfde geldt voor de "rustpols" na de activiteit. Terwijl de Watch S1 Active de rustfase reproduceert met 79 slagen per minuut, doet de Xiaomi Band er veel langer over en blijft hangen op 98 slagen per minuut. De waarden komen echter overeen na ongeveer een half uur rust (± 2 slagen per minuut afwijking)

Xiaomi Smart Band 7
Xiaomi Smart Band 7
Xiaomi Watch S1 Active
Xiaomi Watch S1 Active

Slaap traceren

Wanneer gebruikers de Smart Band 7 's nachts dragen, monitort de fitnesstracker de slaap (diepe slaap, lichte slaap, REM en dutje), evenals de kwaliteit van de slaapademhaling. Dit laatste bevindt zich echter nog in de BETA-fase. De metingen tijdens de test lijken in principe plausibel en overtuigend met een goede overeenstemming van de persoonlijke perceptie. Zelfs korte waakfases gedurende de nacht worden de volgende ochtend betrouwbaar in kaart gebracht in de app, zolang de gebruiker het bed maar heeft verlaten.

In tegenstelling tot de Smart Band 6 geeft de nieuwste versie van de Xiaomi Band ook zelf bepaalde slaapgegevens weer. De app biedt echter meer gedetailleerde inzichten in slaapfasen. Er is echter helaas geen slimme wekker, die de wekker in een bepaald tijdvenster instelt, afhankelijk van de huidige slaapfase. We missen ook een enigszins gedetailleerde presentatie van de metingen, zoals een diagram waarin slaapgegevens samen met de polsslag en bloedzuurstof over een tijdas worden weergegeven.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Opname van de opleiding

Het ontbreekt de Xiaomi Band niet aan verschillende workout modi met meer dan 110 activiteiten. Voor buiten hardlopen, wandelen, loopband, roeimachine en elliptische training heeft de fitnesstracker een automatische detectiemodus, hoewel die in de test maar zeer onbetrouwbaar werkte. Voor alle andere sporten is activering via het sportmenu noodzakelijk. De afstand wordt alleen bepaald via de gekoppelde smartphone; een GPS-module en een barometer voor het meten van de hoogte zijn niet opgenomen in de Xiaomi Band.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

GPS en navigatie

De Smart Band 7 beschikt niet over een GPS-module voor het bepalen van de huidige positie. De fitnesstracker moet altijd verbonden zijn met de smartphone om de trainingsafstand te registreren. De training zelf moet ook vanaf de smartphone worden gestart, zodat de afstand wordt opgeslagen. Waarom dit niet direct vanaf de Smart Band 7 mogelijk is, is niet echt duidelijk.

Beeldscherm - Mi Smart Band 7 met OLED

Xiaomi Mi Smart Band 7 met Always-On functie

De grootste visuele vernieuwing van de fitnesstracker van Xiaomi komt van het AMOLED-scherm met een diagonaal van 1,62 inch. Het zichtbare gebied van de Xiaomi Smart Band 7 is groter dan dat van de Mi Smart Band 6en met ongeveer 25 procent toegenomen, aldus Xiaomi. De pixeldichtheid is echter nog steeds 326 PPI, dienovereenkomstig is de resolutie van de Mi Band 7 ook gegroeid in dezelfde mate als de schermdiagonaal - de voorganger beschikt al over hetzelfde aantal pixels per inch.

Een andere innovatie betreft de "always-on display" functie, die het af en toe optillen van de pols overbodig maakt. Dit betekent dat informatie zelfs in een lichte omgeving kan worden gelezen. Welke gegevens worden weergegeven, hangt af van de wijzerplaat van het horloge. Berichteninvoer wordt echter in geen van de door ons geteste ontwerpen ondersteund. Naast de always-on weergave kan de duur van de displayverlichting in de menu's worden ingesteld tussen 5 en 15 seconden.

De fabrikant specificeert een maximale helderheid van 500 nits. De fitnesstracker is dus altijd leesbaar in zomerse omstandigheden tijdens de test, maar de leesbaarheid is enigszins beperkt bij gebruik in direct zonlicht en de bijbehorende reflecties. Helaas mist de Xiaomi Smart Band nog steeds een sensor voor het omgevingslicht; in plaats daarvan moeten gebruikers de helderheid handmatig aanpassen. Het handmatig aanpassen van de helderheid kan in de zomer vervelend zijn, omdat we ongeveer 60% van de maximale luminantie binnenshuis als optimaal beschouwen. Een optionele, tijdgebaseerde nachtmodus dimt het scherm onafhankelijk, in ieder geval in de avonduren.

Test Xiaomi Mi Smart Band 7
Test Xiaomi Mi Smart Band 7

Prestaties en runtime - Mi Smart Band 7 met 180 mAh-batterij

Xiaomi geeft geen informatie vrij over de geïnstalleerde chipset en het geheugen. De bediening is meestal soepel. Het sluiten van applicaties en het scrollen door menu's gaat meestal soepel. Toch sluipen er af en toe kleine stottertjes in, vooral bij het lezen van berichten of het wisselen van widgets naar het beginscherm.

Levensduur batterij

Smart Band 7 met oplaadadapter
Smart Band 7 met oplaadadapter

De geïntegreerde batterij heeft een capaciteit van 180 mAh. Volgens de fabrikant zou deze een standby-tijd van maximaal 14 dagen moeten bieden - maar waarschijnlijk alleen onder laboratoriumomstandigheden. Wij gebruikten ons testtoestel met een permanente Bluetooth-verbinding, continue polsslag- en bloedzuurstofmeting, en slaap- en ademhalingsactiviteitbewaking. We hadden dus een aanzienlijk kortere gebruikstijd.

De always-on functie is echter van cruciaal belang voor het uithoudingsvermogen van de Smart Band 7. Met een permanente weergave van de display-inhoud daalt de batterij-indicator met ongeveer 35 tot 40 procent per dag - afhankelijk van hoe vaak de trilmotor wordt gebruikt door binnenkomende berichten. Doen we het zonder deze functie, dan komen we de dag door met ongeveer 12 tot 15 procent in de test. Gebruikers die veel trainingen met de fitnesstracker willen volgen, zouden met de Xiaomi Band een runtime van ongeveer 5 dagen moeten halen.

Voor het opladen worden twee oplaadpinnen aan de onderkant van het display gebruikt. Net als bij de Xiaomi Smart Band 6kan de Band 7 worden opgeladen met de siliconen band, wat handiger blijkt te zijn in het dagelijks gebruik. Het oplaadproces duurt ongeveer 1,5 uur

Pro

+ mooi en helder OLED-paneel
+ uitgebreide functies
+ solide looptijden

Contra

- handmatige instelling van de helderheid
- software met zwakke punten
- pulsgegevens kunnen slechts in beperkte mate worden gebruikt

Uitspraak

In review: Xiaomi Mi Smart Band 7. Testapparaat geleverd door Trading Shenzhen.

De nieuwste fitnesstracker van Xiaomi is vrij overtuigend in onze test, maar de Xiaomi Band van de zevende generatie kan niet veel verkoopargumenten verzamelen in vergelijking met de Smart Band 6wie op zoek is naar een handige en lichte dagelijkse polsmetgezel zonder hoge eisen, krijgt toch een mooie en functionele wearable. De gezondheidsgegevens moeten echter niet worden overschat: met name de hartslaggegevens laten een goede dynamiek zien in plaats van betekenisvolle individuele waarden, vooral bij een hoge hartslagvariabiliteit.

De enige echt nieuwe eigenschap ten opzichte van de voorganger is het grotere scherm in combinatie met de always-on display functie, wat voor sommige gebruikers een echte toegevoegde waarde zou kunnen zijn, maar we zien hier nog veel ruimte voor verbetering. De weergegeven informatie is voor ons te beperkt, dit zou met verdere updates verbeterd moeten worden. Hetzelfde geldt voor het notificatiemenu, want het permanent tonen van reeds gelezen e-mails of berichten lijkt zinloos. Het is ook moeilijk te begrijpen waarom de aanpassingsgraad van veel watch faces zo laag is.

De Xiaomi Smart Band 7 biedt veel functies in een lichte en compacte behuizing.

De Smart Band 7 heeft nog steeds geen geïntegreerde GPS-module, wat geen must is voor een laaggeprijsde wearable. De RRP van de fitnesstracker stijgt echter met 10 euro, wat een iets grotere hardware-upgrade wenselijk zou hebben gemaakt. Xiaomi zou eindelijk een NFC-chip voor mobiele betalingen of een helderheidssensor aan de opvolger moeten toevoegen

Prijs en beschikbaarheid

De Xiaomi Smart Band 7 is in dit land voor ongeveer 50 euro verkrijgbaar, onder andere via amazon.de. De fitnesstracker is verkrijgbaar bij Trading Shenzhen voor ongeveer 45 euro en de voorganger voor ongeveer 35 euro

Pricecompare