Xiaomi Mi Smart Band 6 in review: Effectieve verbetering van het ontwerp, de prijs past

In vorm gebracht. De Xiaomi Mi Smart Band 6 ziet er niet anders uit dan zijn voorganger. Het display is echter aanzienlijk groter omdat Xiaomi het oppervlak nu beter gebruikt. In de test trekken we op de relevante punten een vergelijking met de Mi Band 5 en de Amazfit Band 5 van Huami.
Xiaomi Mi Smart Band 6
Beeldscherm
1.56 inch, 152 x 486 pixel 326 PPI, Full-Touchscreen, AMOLED
Verbindingen
Audio Verbindingen: ⊖, Sensoren: Low power-consumption 3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope, PPG heart rate sensor
Netwerkmogelijkheden
Bluetooth 5.0
Afmetingen
hoogte x breedte x diepte (in mm): 12.7 x 18.6 x 47.4
Batterij
125 mAh Lithium-Polymer
Bijkomende functionaliteiten
Luidsprekers: ⊖, Band body, Band strap, Dedicated charging cable, User manual, Xiaomi Wear (Android) / Xiaomi Wear Lite (iOS), 24 Maanden Garantie, Compatibility: Android 5+, iOS 10+; 5 ATM, waterdicht
Gewicht
12.8 g
Prijs
44 Euro
Opmerking: De fabrikant kan onderdelen van verschillende leveranciers gebruiken, waaronder beeldschermen, schijven of geheugensticks met vergelijkbare specificaties.

Behuizing en functies - Meer pixels dan de Mi Band 5

Op het eerste gezicht zie je geen verschil met de voorganger. Met inbegrip van hun kleine oplaadadapters, de huidige Xiaomi Mi Smart Band 6, zijn voorganger Mi Band 5 en de Amazfit Band 5 van Huami visueel nauwelijks van elkaar verschillen. Alleen de band is langer in het geval van Huami, die een polsomtrek van 23,5 cm mogelijk maakt in vergelijking met 21,9 cm in het geval van Xiaomi (~0,93 versus 0,86 inch).

Er is echter een duidelijk verschil wanneer je de displays van de drie banden activeert. Xiaomi neemt afscheid van het stijve rechthoekige scherm en gebruikt nu ook de bovenste en onderste ronde uiteinden van de tracker in dezelfde behuizinggrootte. De schermdiagonaal groeit dus van 1,1 naar 1,56 inch, de resolutie van 126 x 294 px naar 152 x 486 px

Schermvergelijking: Links Xiaomi Mi Smart Band 5, rechts Xiaomi Mi Smart Band 6

Hetaanraakscherm beslaat nu het hele scherm, en de softkey, die onder het scherm zat in de Mi Smart Band 5, is verwijderd. Xiaomigeeft de helderheid van de AMOLED op 450 nits. Een sensor voorhet omgevingslicht ontbreekt; in plaats daarvan wordt het handmatig in vijf niveaus geregeld. Niveau 3 was voldoende binnenshuis in de test, soms ook niveau 2. Buiten was het scherm leesbaar vanaf niveau 4. Subjectief gezien leek niveau 4 binnenshuis ook niet verblindend, dus dit bleef de voorkeursinstelling in de test.

Een gehard glas om het oppervlak te beschermen is ook nieuw, en deplastic behuizing is nog steeds waterbestendig tot 5 ATM. De RAM-grootte was 512 KB op de Xiaomi en Huami 5 bands. De gevraagde geheugengroottes van de Band 6 waren aan het einde van de test nog niet beschikbaar. We zullen ze toevoegen wanneer de fabrikant ons informeert .

Installatie en bediening - Multi-compatibel

De iPhone en een Honor V20 vonden elk ons testtoestel via zowel de Mi Fit-app als de Xiaomi Wear-app (de Xiaomi Wear Lite-app op de iPhone). Mi Fit en Xiaomi Wear hebben verschillende interfaces, maar ondanks de term "Lite", zijn de verschillen tussen de Xiaomi Wear-app op de iPhone of Android -smartphone klein. Natuurlijk veranderen de instellingen van het apparaat wanneer u een andere wearable aansluit.

We vonden echter een belangrijk verschil in de accountkoppeling op onze testtoestellen: Op Android maakte alleen Mi Fit verbinding met Google Fit, terwijl de Xiaomi Wear-app dat niet deed. Op iOS maakten beide apps verbinding met Apple Health, en de Xiaomi Wear Lite-app maakte bovendien verbinding met Strava. De voortzetting van de test werd gedaan met een iPhone 12 Pro en de Xiaomi Wear Lite app.

Tot de opties behoren individuele trilpatronen voor alarmen, berichten, inkomende oproepen of e-mails, en een optionele wachtwoordbeveiliging die de band vergrendelt wanneer je hem afdoet. Een nachtmodus dimt het scherm in de avonduren. Je kunt de 'niet storen'-modus en de activering via gebaren beperken in de tijd.

De terug-functie, die voorheen was toegewezen aan de soft-toets onder het display, wordt nu overgenomen door een gebaar - subjectief gezien de enige verslechtering ten opzichte van voorheen. Als u bang bent dathet display onbedoeld wordt geactiveerd, bijvoorbeeld door speciale kledingmaterialen, kunt u het zo instellen dat het niet wordt geactiveerd als u het aanraakt, maar alleen als u van onder naar boven veegt.

De apps omvatten een timer en een Pomodoro-timer voor geconcentreerd werken, weersinformatie en een bediening voor de smartphone-speler. De camerabediening werkte zowel met de iPhone als de Honor V20 in de test. Bijna alle apps hebben een widget die toegankelijk is door horizontaal te vegen. Alle apps en widgets kunnenafzonderlijk wordengerangschikt en afzonderlijke apps kunnen worden verborgen.Voor de Band 6beperktendeapps Xiaomi Wear en Mi Fithet aantal widgets tot 6. Daarentegen konden we10 widgets activerenvia Mi Fit op de Mi Band 5, evenals viade Zepp app voorde Amazfit Band 5

Telefonie en meldingen

De bandgaf bij sommige berichten het bijbehorende pictogram weer, en verving emoji's gedeeltelijk door bloksymbolen. De bandtrilt wanneer er een oproep binnenkomt op de smartphone, tenzij dit is uitgeschakeld in de instellingen. De trilling kan worden gedempt voor het huidige gesprek of het gesprek kan worden geweigerd.

Een update naar firmwareversie 1.0.1.32 moet het mogelijk maken berichten te beantwoorden. Hoewel versie 1.0.1.36 op het testtoestel was geïnstalleerd, konden we tijdens de testperiode geen verbinding krijgen met een iPhone of een Honor V20

Bel inbox
Bel inbox
Kennisgeving
Kennisgeving
Telegram
Telegram
Speler afstandsbediening
Speler afstandsbediening
Wekker
Wekker
Wereldtijdklok
Pomodoro Tracker
Weer
Weersvoorspelling

Gezondheid en fitheid - Onvoldoende voor gewetensvolle controle

De fitnesstracker telt stappen en berekent de verbrande calorieën van alle activiteiten in combinatie met depersoonlijke gegevens. Een dashboard toont alle gegevens in een overzicht en leidt naar verdere gedetailleerde pagina's. Het is positief dat het dashboard ook de maximale zuurstofopname VO2 max weergeeft, maarditmoetkritischworden bekekentegen de achtergrond van een niet altijd betrouwbare optische sensor. Daarover zo dadelijk meer.

De meeste activiteits- en gezondheidsgegevens kunnen ook op de pols worden afgelezen. Nieuw ten opzichte van de voorganger Mi Smart Band 5 is het meten van de zuurstofsaturatie in het bloed. Dit gebeurt echter alleen handmatig.

Hartslag, hartritme en zuurstofverzadiging van het bloed

Voor de test meten we de saturatie telkens gelijktijdig met een medisch gecertificeerde pulsoximeter. In de reeks metingen schat de Band 6 de saturatie consequent te hoog in. De afwijkingen liggen tussen 1 en 4 procentpunten.

Anderzijds meet de fitnessband desgewenst de klok rond de hartslag. U bepaalt het interval in de instellingen van de app, waar u verdere opties zoals een hartslagwaarschuwing kunt activeren. Ook hier loggen we 10 metingen, waarbij we telkens de pasvorm van de band controleren om externe invloeden op de meting te vermijden. Toch zijn er twee hoge afwijkingen die niet verklaard kunnen worden.

Om aanvullend te beoordelen hoe de sensor reageert op snelle veranderingen, bijvoorbeeld tijdens een training, vergelijken we de registratie tijdens een intervaltraining met die van Polar's H10 hartslagsensor. Bij de gelijktijdige start telde de borstsensor 90 slagen per minuut, de Xiaomi tracker 68. De curve is daarna zwakker en slaat in de 2e run zelfs even om.

Slaap traceren

De Mi Band 6 geeft zelf geen slaapgegevens weer. Het slaaplogboek van de Xiaomi Wear Lite-app is relatief slecht. Het toont niet de hartslag, hoewel verhoogde hartslagmonitoring speciaal was ingeschakeld om meer nauwkeurige slaapgegevens te verkrijgen.

De in- en uitslaaptijden kwamen overeen met de datum van de volgende opname. Naast de geregistreerde korte ontwaakfase waren er echter nog drie onderbrekingen waarbij de aanwezigheid op zijn minst voldoende was om op een radiowekker te kijken voor latere vergelijking. De trackers registreren gewoonlijk ook dergelijke korte onderbrekingen, maar die ontbreken hier.

Opname van de opleiding

De Xiaomi Mi Smart Band 5 en de Huami Band 5 hadden 11 sportprofielen geïnstalleerd. Voor de Band 6 biedt Xiaomi nu 30 profielen via de app, waarvan er elf naar de tracker kunnen worden overgezet. Nieuwe profielen zijn onder meer basketbal, volleybal en tafeltennis, dansen en HIIT.

Tijdens een workout in de buitenlucht zonder smartphone registreert de Xiaomi band niet de route, maar zoals de meeste moderne sporttrackers schat hij de paslengte op basis van lengte, leeftijd en gewicht van de gebruiker en bepaalt op basis daarvan de afgelegde afstand en de snelheid. Dit is te onnauwkeurig voor ambitieuze atleten. Voor beginners en recreatieve lopers kan het echter voldoende zijn om hen te motiveren. De kwaliteit van de schatting kan voor elke persoon verschillend zijn. In een korte test kwam het kilometer (~3281 voet) signaal aanvankelijk consistent na 1100m (~3609 voet). Dit is vrij goed voor een schatting. Na de 3e km viel de Xiaomi tracker echter uit en uiteindelijk zat hij er behoorlijk naast met slechts 3,9 km in plaats van de werkelijke 4,8 km (~2,4 in plaats van 3,0 mijl).

Wandelen, hardlopen, fietsen en de workout met de roeimachine of op de crosstrainer worden automatisch door de sportband gedetecteerd en gaan dan trillen om de gebruiker eraan te herinneren om eventueel te beginnen met opnemen. U moet de herkenning eerst activeren, ook om energieredenen, en voor elke sport afzonderlijk. Als je de smartphone bij je hebt, registreert de Band 6 ook de route achteraf (bij wandelen, hardlopen en fietsen). De herinneringtijdens het fietsen trad tijdens de test na ongeveer 10 minuten op. Tijdens een tocht door omliggende plaatsen met verschillende stops, pauzeerde de opname automatisch bij het stoppen. De tweede waarde voor de hoogtewinst, die beslist geen absolute hoogte in het Hessische gebergte weergeeft, is echter onduidelijk in het volgende logboek.

Tijdens de meeste trainingen geeft de Mi Smart Band 6 alleen de tijd, hartslagzone en geschat calorieverbruik weer, zoals in het eerste van de volgende schermen. De andere schermen tonen de weergave van die sporten waar we extra gegevens konden vinden.

Trainingsscherm
Trainingsscherm
Lopend 1/2
Lopend 1/2
Lopend 2/2
Lopend 2/2
Treadmill 1/2
Treadmill 1/2
Tredmolen 2/2
Tredmolen 2/2
Roeien 1/2
Roeien 2/2
Zwembad zwemmen 1/2
Zwembad zwemmen 2/2
Touwtje springen 1/2
Touwtje springen 2/2

Levensduur batterij

Xiaomi specificeert tot 14 dagen runtime van de 125 mAh batterij, die niet groter is dan in de voorganger en Huami's Amazfit Band 5.

Verschillende factoren verminderden de runtime in de test, waaronder de hogere helderheid van het scherm en extra ingeschakelde functies zoals activiteitsdetectie. Op het gebied van gezondheidsmonitoring werden de volgende opties ingeschakeld: Slaapassistent-detectie voor nauwkeurigere slaapgegevens, nachtelijke ademhalingsbewaking , de hele dag door stressniveaubewaking. Daarnaast waren er verschillende workout opnames met en zonder GPS. In dit scenario kan de batterij nog steeds 7 dagen en meer halen

Pro

+ helder AMOLED
+ bewegingsdetectie
+ 30 sportprofielen
+ handige tools
+ trillingspatroon

Contra

- schommelingen in de hartslagmeting
- zwakke slaapregistratie
- geen GPS

Verdict - Aan te bevelen, ondanks een aanzienlijke meerprijs in vergelijking met Huami Band

Xiaomi Mi Smart Band 6 geleverd door Xiaomi Duitsland

De functies van de Xiaomi Mi Smart Band 6 zijn vergelijkbaar met die van de voorganger en de zeer vergelijkbare Amazfit Band 5. Het enige dat echt nieuw is, is het grotere display; en het is de meerprijs waard in vergelijking met de Mi Band 5, die nog steeds ongeveer 26 Euro kost en de 29 euro (~$31,63 versus $35,28) voor de Amazfit Band 5omdat de nieuwe resolutie niet alleen meer ruimte biedt voor extra informatie op de wijzerplaat, maar ook de leesbaarheid van de menu's verbetert.

Alle drie profiteren ze van een hoge mate van personalisatie, vooral voor apps en widgets die naar wens kunnen worden gerangschikt en verborgen. De Amazfit Band 5 ondersteunt voor Amazons spraakassistent Alexa, wat de Xiaomi bands missen.

Voor hobby sport en vrije tijd, de Xiaomi Mi Smart Band 6 is een echte aanrader.

Functies als het tellen van touwsprongen of het aantal bewegingen tijdens het roeien zijn gewoon leuk. Overigens kan de Band 5 dat ook, maar die is nog steeds beperkt tot een goede derde van de sportprofielen - zelfs met Huami.

Vanwege de zwakke punten die althans ons testtoestel aan het licht bracht bij het meten van hartslag en zuurstofsaturatie, raden we de Mi Smart Band 6 niet aan als iemand op zoek is naar een betrouwbare monitor voor vitale functies. Dit geldt ook voor degenen die geïnteresseerd zijn in parameters zoals maximale hartslag of zuurstofopname na training. Met deze eis is het beter om iets meer te investeren in een tracker van hogere kwaliteit.

Als een eenvoudige tracker en motivator - zij het voor sport of om meer te bewegen - raden we de Mi Smart Band 6 aan, evenals de Band 6 van Honor of Huawei. Voor een paar euro meer biedt de Honor Band 6 (vanaf $59 op Amazon) bijvoorbeeld 's nachts automatisch zuurstofsaturatie, de Huawei Band 6 (Amazon: vanaf $90) zelfs op verzoek de klok rond

Prijs en beschikbaarheid

Xiaomi stelt de RRP op de wereldwijde markt op 44,99 euro. Je kunt het bandje online krijgen op Amazon voor 60 dollar, onder andere

Pricecompare