Notebookcheck Logo

Creatieve SXFI GAMER hands-on: Uitstekende microfoon, SXFI THEATER - bedraad - ervaring in het algemeen

Creatieve SXFI GAMER hands-on review door Notebookcheck (Bron: Own)
Creatieve SXFI GAMER hands-on (Bron: Eigen)
Hoewel hij ongeveer hetzelfde ontwerp heeft als de Creative SXFI THEATER, laat de SXFI GAMER het draadloze geluid vallen en wordt hij geleverd met een uitstekende microfoon, verbeterde RGB-verlichting en zowel USB-C als analoge connectiviteit.

Vooraleer iets anders te doen, stel ik u sterk voor om eens te kijken naar de praktische ervaring die ik had met de Creative SXFI THEATER - in vele opzichten is het item dat vandaag in mijn handen is - de Creative SXFI GAMER - (bijna) identiek. Er zijn echter nogal wat dingen die hen onderscheiden, zowel op het gebied van hardware als software.

De SXFI GAMER heeft een prijs van US$129,99 en is daarmee US$70 goedkoper dan de SXFI THEATER. Draadloze connectiviteit gaat weg, maar je krijgt een headset die er op het eerste gezicht identiek uitziet. De SXFI GAMER is voorzien van een microfoon die ontworpen is voor gamers - de CommanderMic - en RGB-verlichting die er heel anders uitziet dan de discrete RGB-ringen die in de SXFI THEATER worden gebruikt. De SXFI Control app krijgt een speciale Super X-FI Battle-modus, die een voor gamers geoptimaliseerde holografische positie-audio-ervaring biedt. Tot slot bevindt de audioverwerkingschip zich in de linker oorschelp en heb ik nooit de warmte gevoeld die deze zou moeten genereren.

Het retailpakket ziet er geweldig uit en bevat de headset zelf, de afneembare CommanderMic, een USB-C naar USB-A converter, een 4-polige 3,5 mm analoge kabel, evenals een aangepaste USB-C kabel. Deze kabel is op maat gemaakt met een Kevlar versterkte koperen kern en krijgt de klus prachtig geklaard. Ik moet er ook aan toevoegen dat ik, toen ik hem voor het eerst uit de doos haalde, de Creative SXFI GAMER gebruikte met een gewone USB-C kabel die ik had liggen en dat ik van tijd tot tijd verschillende audioflitches tegenkwam. Met de aangepaste kabel van deze headset werkt alles goed.

Niet verwonderlijk voor iemand die de SXFI THEATER al had gebruikt en er erg blij mee was, voelt deze headset ook solide en is zeer comfortabel om te dragen. De eersteklas lederen oorcups krijgen de klus weer geklaard, hoewel een beetje extra vulling op de plek waar de hoofdband de bovenkant van het hoofd van de gebruiker ontmoet, wel leuk zou zijn geweest.

In theorie krijgen we dezelfde 50 mm Neodymium drivers met 20 Hz - 20 kHz frequentierespons, 32 Ohm impedantie. In de praktijk heb ik ontdekt dat de SXFI GAMER iets minder bass-intensief lijkt te zijn dan de SXFI THEATER, maar het zou gewoon mijn gehoor kunnen zijn. Het verschil is sowieso nauwelijks merkbaar. De CommanderMic daarentegen gaat tot een 16 kHz frequentierespons (8 kHz voor de microfoon van de SXFI THEATER) en een vergelijkbaar gevoeligheidsniveau van -42 dBV / Pa @ 94 dB SPL.

Over de audiobeleving valt niet veel te zeggen. Zonder enige twijfel klinkt de Creative SXFI GAMER in alle scenario's geweldig, hoewel degenen die nog nooit eerder SXFI-producten hebben gebruikt misschien wat tijd nodig hebben om kennis te maken met de hoogte- en dieptepunten van deze technologie. Gamers zullen echter zeker genieten van de onderdompeling en de positieaanwijzingen die de Super X-FI Battle Mode preset biedt, om nog maar te zwijgen van de kristalheldere kwaliteit van de spraakoverdracht en opnamemogelijkheden van de CommanderMic. Ik zal alleen vermelden dat ik de microfoon een paar keer heb gebruikt om mijn stem op te nemen en dat de kwaliteit van de microfoon mij heeft weggeblazen - er zijn geen metingen aan te pas gekomen, alleen maar gewone spraakopnames. Na de opname van mijn stem heb ik het resultaat een paar keer herhaald en versterkt om te zien of ik wat achtergrondgeluiden, pops, enzovoort kon ontdekken - maar ik kreeg niets, alleen een zuivere stemopname, die bijna studio-achtig was.

Het goede, het slechte en de waarheid

De Creative SXFI GAMER is een uitstekende headset voor iedereen, zelfs voor filmliefhebbers die de SXFI THEATER iets boven hun budget vinden of gewoonweg niet meer willen betalen voor de draadloze audiomogelijkheden. Net als zijn draadloze broer of zus, combineert de SXFI GAMER een eersteklas ontwerp met een stevige constructie, duurzame materialen en een geweldige out-of-the-box-audio-ervaring. Als de interne audioverwerking niet voldoende is, kan de gebruiker altijd de meegeleverde analoge kabel gebruiken en de audio van een interne geluidskaart of USB DAC voeden. Helaas heeft de software dezelfde problemen die ik opmerkte toen ik de SXFI THEATER meenam voor een spin - er zijn geen instellingen voor de microfoon en de equalizer is vrij eenvoudig, zonder extra effecten of de mogelijkheid om SXFI presets aan te passen. De versterkte Kevlar-kabel is misschien robuust en kan uitstekende audio leveren, maar hij stuurt ook kabelruis naar de linker oorschelp als hij tegen de kleding of meubels van de gebruiker aan schuurt, enz.

De Creative SXFI GAMER gaat tegen de Logitech G Pro X en vele anderen in, en hoewel er veel subjectiviteit in het beoordelen van headsets zit, zou ik hem elke dag kiezen boven de meeste concurrenten. Het is misschien niet perfect, maar het is een geweldige headset voor gamers.

Disclaimer: De auteur van deze review heeft de Creative SXFI GAMER gratis ontvangen van Creative Labs om te testen.

Bron(nen)

Creative Labs (Verenigde Staten) (officiële productpagina)