Formovie Theater UST 4K laser projector hands-on review: Geweldige beeldkwaliteit voor een hoge prijs

Kwaliteitsprojector, maar te duur. De Formovie Theater ultra-short throw 4K laserprojector is een compacte UST-projector die tot de nok toe gevuld is met functies. Hoewel hij een solide media-ervaring levert, is hij uiteindelijk te duur in vergelijking met andere UST-projectoren op de markt.

Projectoren worden steeds gewoner in de gemiddelde woning. Met deze groei in populariteit, duiken er meer bedrijven op die hopen een projector te verkopen voor een home media setup. Een van de nieuwste is Formovie, een dochteronderneming van Xiaomi. Formovie verkoopt een kleine selectie van draagbare projectoren, maar het vlaggenschip van het bedrijf is de Theater, een ultra-short throw laserprojector die tot 4K media ondersteunt.

Er is geen tekort aan concurrenten van grotere spelers in de projectormarkt, waaronder UST 4K-projectoren van Samsung, LG en Sony. Ik heb de XGIMI Aura, die volgens mij de dichtstbijzijnde concurrent van de Theater is, een paar maanden geleden, dus ik zal deze apparaten vergelijken om te zien welke een betere koop is.

Ik heb enkele maanden met de Formovie Theater gewerkt. Dit zijn mijn gedachten.

Ontwerp en zaak

Zoals de meeste ultra-short throw (UST) projectoren is de Theater vrij groot. Met 55 x 34,92 x 10,75 cm neemt hij behoorlijk wat ruimte in beslag. In vergelijking met andere UST-projectoren is de Theater echter relatief compact. Ter vergelijking: de Xgimi Aura is 60,6 x 40,1 x 14,0 cm (23,9 x 15,8 x 5,5 in); de Theater is ongeveer 60% zo groot als de Xgimi. Aangezien UST-projectoren dicht bij de muur moeten zitten waarop ze projecteren, is een diepe plank of toonbank nodig voor de opstelling. Als ruimte een probleem is, kan de Theater die bezorgdheid enigszins wegnemen, omdat de plank aanzienlijk korter kan zijn dan bij de meeste concurrenten.

De Theater weegt 9,8 kg (21,6 lbs), wat ongeveer 1 kg lichter is dan de Xgimi Aura en aan de lichtere kant van andere UST-projectoren.

Net als de meeste andere projectoren in dit prijssegment is de Theater gemaakt van plastic. Hij voelt goed gebouwd en dicht opeen met een robuuste algemene kwaliteit. De behuizing voelt dik en stevig aan. Al met al heb ik niets te klagen over de behuizing van de projector. Het is een goed gemaakt apparaat dat vrij lang mee zou moeten gaan.

De luidsprekers zitten aan de voorkant van het toestel.
Achterzijde: 3x HDMI 2.1 (1 w/ eARC), 2x USB-A 2.0, Audio out, S/PDIF, Ethernet
Kleinere luidsprekers en ventilatieopeningen bevinden zich aan beide zijden, evenals een knop voor het instellen van de hoogte aan de rechterkant.

De Theater heeft drie HDMI 2.1-poorten aan de achterkant, waarvan er één enhanced audio return (eARC) ondersteunt. Door deze opzet ondersteunt de Theater de nieuwste media-apparaten, waaronder consoles. De projector is echter beperkt tot 4K bij 60 FPS, grotendeels vanwege de MediaTek MT9629 (meer over de prestaties hieronder). Er zijn ook een paar USB-A 2.0 poorten, die goed genoeg zijn voor het afspelen van 4K media vanaf een flash drive (hoewel HDR content slecht stottert), een S/PDIF ingang, een 3,5 mm audio uitgang en een Ethernet poort. Er zijn genoeg poorten voor bijna elke media-opstelling, hoewel het Theater enigszins beperkend kan zijn voor Netflix-abonnees (meer hierover hieronder).

Net als bij de Xgimi Aura is er een belangrijke omissie: bediening aan boord. Alles moet worden bediend via de meegeleverde afstandsbediening (behalve het inschakelen van de projector), wat frustrerend is. Eenvoudige bediening (bijv. volume, ingangsselectie) op het apparaat zelf zou de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen. In de huidige situatie kun je die afstandsbediening maar beter niet kwijtraken, anders zit je met een duur presse-papier totdat je een nieuwe kunt kopen. Voor zover ik weet is de afstandsbediening niet los verkrijgbaar, dus daarvoor moet je contact opnemen met Formovie (als ze al vervanging aanbieden).

Beeldkwaliteit

De Formovie Theater kan 4K beelden projecteren tot 2800 ANSI lumen. In vergelijking met de Xgimi Aura is de lamp in de Theater 17% feller, hoewel het moeilijk is om een waarneembaar verschil te zien op deze niveaus. Zoals alle projectoren heeft de Theater nog steeds moeite met contrast en het projecteren van een beeld dat helder genoeg is. Hij werkt goed in donkere omgevingen of 's nachts, maar zelfs het kleinste beetje zonlicht door een spleet in de zonwering kan het beeld wegspoelen. Het oppervlak waarop het beeld wordt geprojecteerd kan ook een verschil maken; een speciaal projectiescherm of een vlakke muur verdient de voorkeur, omdat elke textuur vrij gemakkelijk doorschijnt.

De DLP-projector gebruikt een 0,47 inch XP digital micromirror device (DMD) van Texas Instruments (TI). Volgens TI is de micromirror array slechts 1920x1080, maar hij verschuift door vier 1080p beelden bij 240 Hz. Het resulterende beeld is 3840x2160 bij 60 Hz. Mijn ervaring is dat de projector zeer scherp is, vooral gezien de grootte van de beelden die de Theater produceert (tot 150 inch). Zelfs aan de grotere kant blijft het beeld (meestal) helder. Er zijn echter wel wat beperkingen.

Het grootste minpunt is dat het geprojecteerde beeld aan de randen wazig wordt. Hoe ik het beeld ook scherp stelde, de randen waren altijd vaag. Dit was ongeacht het oppervlak achter het beeld; de rand (vooral langs de bovenrand) was nooit zo scherp als het midden van het beeld.

Een ander probleem was de keystone-correctie. De Theater biedt 4- of 8-punts keystone correctie, en hoewel die goed werkt, was er een bocht langs de rechterbovenrand die ik nooit recht kon krijgen. Dit ondanks het feit dat ik de Theater in vier verschillende omgevingen heb opgesteld, de poothoogte via de zijknop heb aangepast en telkens een half uur met de keystone-correctie heb gerommeld; de bocht bleef bestaan. Dit kan een probleem zijn met mijn specifieke toestel, dus ik zal Formovie hier niets verwijten, maar het is iets om op te letten.

De kleuren zijn levendig en het contrast is redelijk goed, zelfs bij omgevingslicht.
Felle lichten en neonkleuren, zoals in deze Mario Kart-race, zijn bijzonder poppy.
Streaming content ziet er ook uitstekend uit. De beelden zijn scherp en de kleuren zijn rijk.

De grootste kracht van de Theater is zijn brede kleurdekking en uitstekende kleurweergave. Formovie beweert dat de projector 107% van het BT.2020-kleurengamma dekt, hoewel ik die bewering niet objectief kan meten. Wat ik wel kan zeggen is dat de kleuren er uitstekend uitzien, althans na enige kalibratie. Uit de doos ziet de Theater er een beetje uitgewassen uit en verbleekt in vergelijking met de Xgimi Aura. Maar na wat tijd te hebben genomen om kleurniveaus, gamma en dergelijke aan te passen, ziet de projector er geweldig uit. Van bijzonder belang zijn kleurrijke scènes met een hoog contrast (denk aan tekenfilms en videospelletjes, zie de afbeeldingen hierboven); dit soort scènes zien er prachtig uit.

Formovie beweert verder dat de Theater HDR10+ ondersteunt, maar ik denk niet dat dit juist is. Standaard HDR10-inhoud zag er uitgewassen uit en het contrast ontbrak, zelfs in donkere omgevingen, dus hoewel de projector technisch gezien HDR10+ ondersteunt, denk ik dat de ervaring ontbreekt in vergelijking met HDR10+-inhoud op een tv. Dit is een bekend nadeel van projectoren, omdat het contrast doorgaans lager is door de aard van geprojecteerde beelden in vergelijking met een tv met achtergrondverlichting.

Over het algemeen is de beeldkwaliteit uitstekend, maar er zijn enkele kleine maar vervelende eigenaardigheden. Hoewel deze de meeste mensen misschien niet storen, zullen ze, als je ze eenmaal ziet, de hele film door blijven zeuren.

Het beeld is scherp...
Het beeld is scherp...
...behalve langs de bovenrand, vooral in de hoeken.

Geluid, software en functies

De luidsprekers zijn luid, maar de hoge tonen zijn een beetje te zacht.

Het theater heeft twee 15 Watt Bowers & Wilkins luidsprekers. De luidsprekers worden zeer luid (ongeveer 90 dB vanaf een meter afstand), maar blijven helder op maximaal volume. Er is geen waarneembare ratel of vervorming. De bas is zeer vol, maar de hoge tonen zijn wat zwak. Daardoor leunt het geluid een beetje zwaar op de lage tonen, maar het algemene geluidsprofiel is goed en zorgt voor een rijke filmervaring. De projector is Dolby Atmos-gecertificeerd als u een externe geluidsinstallatie wilt gebruiken, maar de luidsprekers zijn op zichzelf goed genoeg.

De Theater draait Android 11 TV en ondersteunt alle verwachte apps met één cruciale uitzondering: Netflix. Andere streamingdiensten (bijv. Disney+, Hulu, YouTube) werken vlekkeloos, en enkele eenvoudige games (zoals Crossy Road) zijn beschikbaar. Formovie raadt aan een externe streamingstick zoals een Fire TV Stick te gebruiken voor Netflix, hoewel er andere methoden zijn om de app op de projector geladen te krijgen. (Als een interessante terzijde biedt Xgimi instructies voor het zijwaarts laden van Netflix op de Aura en zijn andere slimme projectoren).

Net als andere UST-projectoren bevat de Theater een preventief systeem om de laser uit te schakelen als het een lichaam in de buurt detecteert om oogschade te voorkomen. Dit systeem is niet standaard ingeschakeld, dus ouders moeten deze instelling inschakelen wanneer ze de projector voor het eerst instellen. Scherpstelling en keystone aanpassing zijn handmatig, wat prima is aangezien de Theater niet bedoeld is om te worden verplaatst als hij eenmaal is opgesteld. Er is ook een Chromecast ingebouwd, en streamen naar deze Chromecast is probleemloos.

Het Formovie Theater heeft heel wat functies ingebouwd.
De projector heeft ruwweg 27 GB aan vrije opslagruimte, wat een goede hoeveelheid is voor apps. Verwijderbare opslag kan worden gebruikt voor offline films.
Netflix is niet compatibel.
Netflix is niet compatibel.

Het Theater implementeert MEMC voor motion-smoothing, en het effect is vrij goed. Films en media die normaal gesproken met 24 FPS worden afgespeeld, worden opgevoerd tot 60 FPS. Daardoor zien films en voorstellingen er veel vloeiender uit (hoewel sommigen misschien de voorkeur geven aan de "filmachtige" beweging van standaard 24 FPS film). De motion-smoothing is misschien wel het meest merkbaar bij games die zijn vergrendeld op 30 FPS. In mijn tests ziet Breath of the Wild (dat normaal draait op een statische 30 FPS) er fantastisch uit. Het enige nadeel is de inputvertraging. Hoewel de invoervertraging niet zo groot is als op de Xgimi Aura, is hij nog steeds merkbaar genoeg dat veel doden het gevolg zullen zijn van vertraging. In mijn ervaring zit er ongeveer 0,25 seconde vertraging tussen het indrukken van een knop en de actie die op het scherm plaatsvindt.

Pros

+ hoge kleurdiepte
+ grote kleurdekking
+ luide en duidelijke luidsprekers
+ Android 11 TV is goed uitgerust
+ helder projectielicht
+ ondersteunt 4K60 en HDR10 inhoud

Nadelen

- slechte kleurkalibratie uit de doos
- ventilator is luidruchtig
- geen native Netflix ondersteuning
- prijzig in vergelijking met concurrenten

Conclusie: Geweldige beeldkwaliteit voor een hoge prijs

De Formovie Theater omvat alles wat u nodig hebt voor een hoogwaardige thuisbioscoopervaring, behalve de stoelen en de popcorn. Het biedt een uitstekende beeldkwaliteit met fantastische kleurdiepte en een rijke geluidservaring, allemaal in een relatief kleine verpakking. Er zijn echter een paar knelpunten die mij ervan weerhouden het aan te bevelen.

Bijvoorbeeld, het aantal kleine ergernissen (zoals de wazige randen, de ongelijke bovenrand en het gebrek aan Netflix-ondersteuning) zorgen voor een nogal frustrerende ervaring. Dit kunnen problemen zijn met mijn beoordelingseenheid, maar voor dit prijspunt (US$3499 bij het ter perse gaan) zou ik meer glans verwachten.

Is de Formovie Theater zijn prijs waard? Momenteel niet. Maar als je hem in de aanbieding krijgt voor minder dan US$3.000, is het een verdomd goede projector.

Dat vat ongeveer mijn ervaring met de Formovie Theater samen: ruw rond de randen. Het product raakt enkele hoge noten, maar voelt grotendeels onafgewerkt aan. Er zijn andere 4K UST projectoren van grote spelers als LG en Samsung op of onder dit prijspunt, en die hebben niet deze kleine minpuntjes die hen hinderen. Misschien wel de grootste bedreiging voor de Formovie Theater komt van concurrent Xgimi. De Aura heeft bijna alles wat de Theater heeft, zij het met een kleinere kleurdekking en een grotere behuizing. Hij is echter 500 dollar goedkoper dan de Theater (1000 dollar goedkoper met een kortingsbon op het moment van schrijven), en ik denk niet dat de voordelen van de Theater de hogere kosten rechtvaardigen.

Transparency

The present review sample was made available to the author as a loan by the manufacturer or a shop for the purposes of review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review.