Notebookcheck Logo

Dell Pro 2K Webcam WB5023 review: Zoom- en Teams-gecertificeerde webcam met HDR en AI Auto Framing

De nieuwe Dell Pro 2K Webcam zit boordevol functies en levert een uitzonderlijke beeldkwaliteit. Dankzij AI Auto Framing, HDR, 3D ruisonderdrukking en vele andere technologieën levert de USB-camera hoge prestaties terwijl hij toch relatief compact blijft.

De nieuwste webcam van Dell biedt veel pixels en functies. Dankzij de 2K-resolutie en uitzonderlijke verwerkingskracht verpakt in een kleine cilinder, maakt de webcam vooral indruk met zijn beeldkwaliteit en is hij in staat om geweldige resultaten te produceren, zelfs in situaties met weinig licht of moeilijke lichtomstandigheden. De webcam bereikt dit met behulp van een Sony STARVIS beeldsensor gekoppeld aan een snelle ƒ2.0 lens. Er is een magnetische lenskap om de lens en uw privacy te beschermen. Deze kan ook worden bevestigd aan de achterkant van de webcam wanneer het apparaat in gebruik is

Het ontwerp van deze USB-camera lijkt sterk op dat van de Dell Ultrasharp Webcam. In tegenstelling tot de Ultrasharp heeft de nieuwe 2K webcam echter een ingebouwde microfoon.

Technische specificaties

[1] 44 mm (1,73") [2] 92 mm (3,62") [3] universele bevestigingsclip ≈ 50 mm (1,97")

De Dell Pro 2K Webcam WB5023 heeft een maximale resolutie van 2.560 × 1.440 bij 30 Hz. Er zijn veel geavanceerde technische functies die de camera helpen heldere en ruisvrije beelden te produceren. Maar om de camera optimaal te gebruiken, heb je de Dell Peripheral Manager nodig, die beschikbaar is voor zowel macOS als Windows. Helaas betekent dit dat Linux-gebruikers alleen gebruik kunnen maken van de basisfuncties van de camera.

Ontwerp en behuizing - Niet klein maar toch redelijk draagbaar

De Dell Pro 2K is relatief groot voor een webcam, maar biedt een uitstekende beeldkwaliteit. Niettemin ziet de USB-camera er in de vorm van een grijze cilinder vrij ingetogen uit. Dell heeft ervoor gezorgd dat de webcam gemakkelijk kan worden opgeborgen. Als u klaar bent met de camera, klapt u gewoon de bevestigingsclip op, windt u de kabel om de camera en zet u deze vast met de kabelclip. Er is ook een magnetische lenskap die u op de lens kunt plaatsen om deze te beschermen. Wij denken echter dat de magneet iets sterker zou kunnen zijn, omdat de afdekking in sommige situaties niet op de lens blijft zitten. Tijdens onze tests viel de lenscover onverwachts af terwijl we de webcam in een rugzak droegen. De cover kan aan de achterkant van het apparaat worden bevestigd als de camera in gebruik is.

De webcam kan gemakkelijk op verschillende apparaten worden gemonteerd met behulp van de geïntegreerde bevestigingsclip en zit meestal stevig. We hebben echter gemerkt dat er een grens is aan hoe goed de montageoplossing werkt op sommige laptops en beeldschermen. Op laptops met een afgeschuinde rand rond het scherm kan de bevestigingsclip wat wiebelen. Verder is het ook moeilijk om de camera op dikkere monitoren te monteren. Als een monitor meer dan 4 cm dik is, zult u de hoek van de camera nauwelijks kunnen aanpassen.

Beeld- en videokwaliteit - Geweldig beeld, acceptabel geluid

De Dell 2K Webcam kan beelden produceren met resoluties tot 2.560 × 1.440. U bent echter beperkt tot Full HD-resolutie wanneer u video's opneemt bij 60 Hz - de gegevensoverdrachtsnelheden van USB 2.0 kunnen gewoonweg niet meer aan. De resolutie van de sensor is echter niet de enige factor die de beeldkwaliteit beïnvloedt; de cameralens moet ook een vergelijkbaar kwaliteitsniveau bieden. De groothoeklens van de webcam lijkt aan dit criterium te voldoen. We hebben geen noemenswaardig fisheye-effect of chromatische aberratie waargenomen.

Bij voldoende omgevingslicht levert de Dell Pro 2K Webcam haarscherpe beelden met een hoog detailniveau. Kleuren zien er natuurlijk uit en functies zoals automatische witbalans en HDR werken zonder problemen. We zouden alleen willen dat de autofocus iets sneller was.

Dankzij HDR kan de Dell webcam goed overweg met moeilijke lichtomstandigheden. Hij heeft bijvoorbeeld nauwelijks problemen als het onderwerp voor een helder raam staat. De Dell Pro 2K kan ook gebruikt worden als document- of macrocamera. Het scherpe contrast en de hoge resolutie zorgen ervoor dat beelden van gefotografeerde documenten goed leesbaar zijn.

De camera is nog steeds in staat om goede beelden te leveren in een volledig verduisterde kamer. Het licht van het beeldscherm van een laptop is voldoende voor de Dell webcam.

De geluidskwaliteit van de camera is niet erg goed. Hoewel de persoon aan de andere kant je duidelijk zou moeten kunnen verstaan, klinkt de kleine microfoon erg mager. De nieuwe Pro 2K Webcam is echter wel uitgerust met een microfoon, in tegenstelling tot de Dell Ultrasharp Webcam.

Camera testkaart
Camera testkaart
Document
Opgenomen zonder HDR
Vastgelegd met HDR

Opties voor beeldverbetering - Dell Peripheral Manager

Dell Peripheral Manager - camerabesturing
Dell Peripheral Manager - kleur en beeld

De Dell Peripheral Manager ontgrendelt veel beeldverbeteringsopties en andere functies van de Dell webcam, waaronder witbalans, HDR en AI Auto Framing. Zo te zien worden deze instellingen opgeslagen op de camera, want ze blijven zelfs ingeschakeld als de Dell Peripheral Manager niet actief is.

Tijdens onze tests waren we echter niet echt onder de indruk van sommige beeldopties. De AI Auto Framing werkt bijvoorbeeld wel, maar is nogal traag. Je kunt niet echt veel bewegen als je in het midden van het kader wilt blijven. Er zitten enkele seconden vertraging tussen het bewegen van het onderwerp en het aanpassen van de kadrering door de camera.

De HDR-opname biedt aanzienlijke voordelen in veel lichtsituaties die andere webcams kunnen overweldigen. Lichtbronnen op de achtergrond veroorzaken niet langer overbelichting van het hele beeld, waardoor onderwerpen aanzienlijk beter worden weergegeven. Ook zijn donkere objecten op de achtergrond veel beter herkenbaar tegen het licht. De HDR-functie werkt alleen niet meer goed bij extreem slechte verlichting. In dat geval zijn er vervelende ghosting-effecten aan de randen met een hoog contrast wanneer er iets beweegt in het frame

De firmware van de webcam is in de tijd dat wij hem bekeken twee keer bijgewerkt. Met firmware 0.0.2.9 is de onscherpte van de beelden aanzienlijk verminderd. We kunnen geen situaties meer vinden waarin ghosting zo duidelijk is als in het onderstaande voorbeeld.

Opgenomen zonder HDR
Opgenomen zonder HDR
Vastgelegd met HDR
Vastgelegd met HDR
Opgenomen met HDR - voorbeeld van de ghosting effecten

Stroomverbruik - In overeenstemming met de USB-specificaties

Omdat de camera via USB 2.0 wordt aangesloten, moet hij ook voldoen aan de specificaties die in de norm zijn vastgelegd. Een van de eisen is dat apparaten niet meer dan 0,5 A stroom mogen trekken. Bij een nominale spanning van 5,0 V komt dat neer op een maximaal stroomverbruik van 2,5 watt.

In ruststand verbruikt de Dell Pro 2K Webcam 0,7 watt bij een USB-spanning van 5 V. We vonden dat de stroomopname drastisch varieerde, afhankelijk van de camera functies ingeschakeld en de resolutie en frame rate geselecteerd. Tijdens onze tests verbruikte de camera de meeste stroom bij het opnemen van Full HD-video's met HDR ingeschakeld (2,1 watt). Daarentegen verbruikte de camera het minste stroom bij het opnemen van HD video's bij 30 Hz met HDR uitgeschakeld (1,7 watt). Dit geeft aan dat de Dell Pro 2K Webcam werkt binnen het maximale vermogen van USB 2.0.

Verdict - Niet alleen een camera voor goede lichtomstandigheden

De Dell Pro 2K Webcam WB5023 is vriendelijk ter beschikking gesteld door Dell

Veel webcams kunnen bij de juiste belichting beelden van hoge kwaliteit leveren. Maar de Dell Pro 2K Webcam WB5023 kan omgaan met zeer ongunstige lichtomstandigheden en beelden leveren die meer dan bruikbaar zijn. In feite is er bijna geen enkele lichtsituatie die de USB-webcam niet aankan. De beeldkwaliteit van de camera maakte meteen indruk op ons. De webcam werkt naar behoren, zelfs zonder de Dell Peripheral Manager, waardoor het een echt plug-and-play apparaat is.

Onder goede lichtomstandigheden levert de Dell Pro 2K Webcam haarscherpe beelden met een hoog contrast en een geweldige kleurweergave. Niet alleen dat, foto en video kwaliteit zijn meer dan voldoende, zelfs bij weinig licht.

Naast de geweldige beeldkwaliteit is de camera behoorlijk functioneel. Hoewel de geïntegreerde bevestigingsclip zijn beperkingen heeft, is deze over het algemeen in staat om de camera stevig op zijn plaats te houden op veel verschillende monitoren en laptops. Er is ook een gat met schroefdraad als u de webcam nog steviger wilt bevestigen. Al met al is de Dell Pro 2K een uitstekende webcam met praktische functies en een uitzonderlijke beeldkwaliteit.

Prijs en beschikbaarheid

Op het moment van publicatie van deze review is de Dell Pro 2K Webcam WB5023 verkrijgbaar voor ongeveer 130 euro (US$110) op Dell's online shop.